تبلیغات
مجتمع فرزانگان شهرستان روانسر - مطالب اسفند 1391
 
مجتمع فرزانگان شهرستان روانسر
شنبه 26 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع
 
گام انفجار و فرو پاشی ستارگان، گازها و موج های حاصل، ترکیبی بسیار زیبا
مانند گل سرخ (رُز)ایجاد می کنند.
عکس زیر توسط تلسکوپ هابل (Hubble Telescope) ناسا گرفته شده است و توسط ناسا

"انفجار گل رز سرخ" نامیده شده .
 
 




این پدیده در قرآن مجید 1400 سال پیش در سوره الرحمن آیه 37 بیان گردیده است.


فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ

هنگامی که آسمان از هم شکافته شود و مانند گلی سرخ رنگ (گلگون) درآید.

آیه ی ۳۷ سوره الرحمن






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 26 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع

"پروین اعتصامی"

پروین اعتصامی که نام اصلی او "رخشنده " است در بیست و پنجم اسفند 1285 هجری شمسی در تبریز متولد شد ، در کودکی با خانواده اش به تهران آمد . پدرش که مردی بزرگ بود در زندگی او نقش مهمی داشت ، و هنگامیکه متوجه استعداد دخترش شد ، به پروین در زمینه سرایش شعر کمک کرد.

" پدر پروین"

یوسف اعتصامی معروف به اعتصام الملک از نویسندگان و دانشمندان بنام ایران بود. وی اولین "چاپخانه" را در تبریز بنا کرد ، مدتی هم نماینده ی مجلس بود.

اعتصام الملک مدیر مجله بنام "بهار" بود که اولین اشعار پروین در همین مجله منتشر شد، ثمره ازدواج اعتصام الملک ، چهار پسر و یک دختر است.

"مادر پروین"

مادرش اختر اعتصامی نام داشت . او بانویی مدبر ، صبور ، خانه دار و عفیف بود، وی در پرورش احساسات لطیف و شاعرانه دخترش نقش مهمی داشت و به دیوان اشعار اوعلاقه فراوانی نشان می داد.

"شروع تحصیلات و سرودن شعر"

پروین از کودکی با مطالعه آشنا شد . خانواده او اهل مطالعه بود و وی مطالب علمی و فرهنگی به ویژه ادبی را از لابه لای گفت و گوهای آنان درمی یافت در یازده سالگی به دیوان اشعار فردوسی ، نظامی ، مولوی ، ناصرخسرو ، منوچهری ، انوری ، فرخی که همه از شاعران بزرگ و نام آور زبان فارسی به شمار می آیند، آشنا بود و از همان کودکی پدرش در زمینه وزن و شیوه های یادگیری آن با او تمرین می کرد.

گاهی شعری از شاعران قدیم به او می داد تا بر اساس آن ، شعر دیگری بسراید یا وزن آن را تغییر دهد ، و یا قافیه های نوبرایش پیدا کند ، همین تمرین ها و تلاشها زمینه ای شد که با ترتیب قرارگیری کلمات و استفاده از آنها آشنا شود و در سرودن شعر تجربه بیاندوزد.

هر کس کمی با دنیای شعر و شاعری آشنا باشد ، با خواندن این بیت ها به توانائی او در آن سن و سال پی می برد برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی ، یعنی یازده تا چهارده سالگی او می باشد ، شعر "ای مرغک" او در 12 سالگی سروده شده است:

ای مُرغک خُرد ، ز آشیانه

پرواز کن و پریدن آموز

تا کی حرکات کودکانه؟

در باغ و چمن چمیدن آموز

رام تو نمی شود زمانه

رام از چه شدی ؟ رمیدن آموز

مندیش که دام هست یا نه

بر مردم چشم ، دیدن آموز

شو روز به فکر آب و دانه

هنگام شب آرمیدن آموز

 با خواندن این اشعار می توان دختر دوازده ساله ای را مجسم کرد که اسباب بازی اش "کتاب" است ؛ دختری که از همان نوجوانی هر روز در دستان کوچکش ، دیوان قطوری از شاعری کهن دیده می شود، که اشعار آن را می خواند و در سینه نگه می دارد.

شعر "گوهر و سنگ" را نیز در 12 سالگی سروده است.

شاعران و دانشمندانی مانند استاد علی اکبر دهخدا ، ملک الشعرای بهار ، عباس اقبال آشتیانی ، سعید نفیسی و نصر الله تقوی از دوستان پدر پروین بودند، و بعضی از آنها در یکی از روزهای هفته در خانه او جمع می شدند، و در زمینه های مختلف ادبی بحث و گفتگو می کردند. هر بار که پروین شعری می خواند ، آنها با علاقه به آن گوش می دادند و او را تشویق می کردند.

" ادامه تحصیلات"

پروین ، در 18 سالگی ، فارغ التحصیل شد ، او در تمام دوران تحصیلی ، یکی از شاگردان ممتاز مدرسه بود. البته پیش از ورود به مدرسه ، معلومات زیادی داشت ، او به دانستن همه مسائل علاقه داشت و سعی می کرد ، در حد توان خود از همه چیز آگاهی پیدا کند. مطالعات او در زمینه زبان انگلیسی آن قدر پیگیر و مستمر بود که می توانست کتابها و داستانهای مختلفی را به زبان اصلی (انگلیسی ) بخواند . مهارت او در این زبان به حدی رسید که 2 سال در مدرسه قبلی خودش ادبیات فارسی و انگلیسی تدریس کرد.

"سخنرانی در جشن فارغ التحصیلی"

در خرداد 1303 ، جشن فارغ التحصیلی پروین و هم کلاس های او در مدرسه برپا شد. او در سخنرانی خود از وضع نامناسب اجتماعی ، بی سوادی و بی خبری زنان ایران حرف زد. این سخنرانی ، بعنوان اعلامیه ای در زمینه حقوق زنان ، در تاریخ معاصر ایران اهمیت زیاد دارد.

پروین در قسمتهای از اعلامیه "زن و تاریخ" گفته است:

« داروی بیماری مزمن شرق منحصر به تعلیم و تربیت است ، تربیت و تعلیم حقیقی که شامل زن و مرد باشد و تمام طبقات را از خوان گسترده معروف مستفیذ نماید.»

و درباره راه چاره اش گفته است :

« پیداست برای مرمت خرابی های گذشته ، اصلاح معایب حالیه و تمهید سعادت آینده ، مشکلاتی در پیش است. ایرانی باید ضعف و ملالت را از خود دور کرده ، تند و چالاک این پرتگاه را عبور کند. »

"اخلاق پروین"

یکی از دوستان پروین که سال ها با او ارتباط داشت ، درباره او گفته است :

« پروین ، پاک طینت ، پاک عقیده ، پاکدامن ، خوش خو و خوش رفتار ، نسبت به دوستان خود مهربان ، در مقام دوستی فروتن و در راه حقیقت و محبت پایدار بود. کمتر حرف می زد و بیشتر فکر می کرد ، در معاشرت ، سادگی و متانت را از دست نمی داد . هیچ وقت از فضایل ادبی و اخلاقی خودش سخن نمی گفت.»

همه این صفات باعث شده بود که او نزد دیگران عزیز و ارجمند باشد.

مهمتر از همه این ها ، نکته ای است که از میان اشعارش فهمیده می شود . پروین ، با آن همه شعری که سروده ، در دیوانی با پنج هزار بیت ، فقط یک یا دو جا از خودش حرف زده و درباره خودش شعر سروده و این نشان دهنده فروتنی و اخلاق شایسته اوست.

"نخستین چاپ دیوان اشعار"

پیش از ازدواج ، پدرش با چاپ مجموعه اشعار او مخالف بود و این کار را با توجه به اوضاع و فرهنگ آن روزگار ، درست نمی دانست. او فکر می کرد که دیگران ممکن است چاپ شدن اشعار یک دوشیزه را ، راهی برای یافتن شوهر به حساب آورند!

اما پس از ازدواج پروین و جدائی او از شوهرش ، به این کار رضایت داد. نخستین مجموعه شعر پروین ، حاوی اشعاری بود که او تاپیش از 30 سالگی سروده بود و بیش از صد و پنجاه قصیده ، قطعه ، غزل و مثنوی را شامل می شد.

مردم استقبال فراوانی از اشعار او کردند ، به گونه ای که دیوان او در مدتی کوتاه پس از چاپ ، دست به دست میان مردم می چرخید و بسیاری باور نمی کردند که آنها را یک زن سروده است ، استادان معروف آن زمان ، مانند دهخدا و علامهء قزوینی ، هر کدام مقاله هایی درباره اشعار او نوشتند و شعر و هنرش را ستودند.

" کتابداری"

پروین مدتی کتابدار کتابخانه دانشسرای عالی تهران (دانشگاه تربیت معلم کنونی) بود . کتابداری ساکت و محجوب که بسیاری از مراجعه کنندگان به کتابخانه نمی دانستند او همان شاعر بزرگ است . پس از چاپ دیوانش وزارت فرهنگ نیز از او تقدیر کرد.

" دعوت دربار و مدال درجه سه"

معمولا رسم است که دولت ، دانشمندان و بزرگان علم و ادب را طی برگزاری مراسمی خاص ، مورد ستایش و احترام قرار می دهد . در چنین مراسمی وزیر یا مقامی بالاتر ، مدالی را که نشانه سپاس ، احترام و قدردانی دولت از خدمات علمی و فرهنگی فرد مورد نظر است ، به او اهدا می کند ، وزارت فرهنگ در سال 1315 مدال درجه سه لیاقت را به پروین اعتصامی اهدا کرد ولی او این مدال را قبول نکرد.

گفته شده که حتی پیشنهاد رضا خان را که از او برای ورود به دربار و تدریس به ملکه و ولیعهد وقت دعوت کرده بود ، نپذیرفت ، روحیه و اعتقادات پروین به گونه ای بود که به خود اجازه نمی داد در چنین مکان هایی حاضر شود . او ترجیح می داد در تنهایی و سکوت شخصی اش به مطالعه بپردازد.

او که در 15 سالگی درباره ستمگران و ثروتمندان به سرودن شعر پرداخته ، چگونه می تواند به محیط اشرافی دربار قدم بگذارد و در خدمت آنها باشد؟

او که انسانی آماده ، دارای شعوری خلاق و همواره درگیر در مسائل اجتماعی بود به این نشان ها و دعوت ها فریفته نمی شد.

در این جا یکی از اشعار پروین در مذمت اغنیای ستمگر را می خوانید :

برزگری پند به فرزند داد، کای پسر

 این پیشه پس از من تو راست

مدت ما جمله به محنت گذشت

نوبت خون خوردن و رنج شماست

….

هر چه کنی نخست همان بدروی

کار بد و نیک ، چو کوه و صداست

….

گفت چنین ، کای پدر نیک رای

صاعقه ی ما ستم اغنیاست

پیشه آنان ، همه آرام و خواب

قسمت ما ، درد وغم و ابتلاست

ما فقرا، از همه بیگانه ایم

مرد غنی ، با همه کس آشناست

خوابگه آن را که سمور و خزست

کی غم سرمای زمستان ماست

تیره دلان را چه غم از تیرگیست

بی خبران را چه خبر از خداست

" دوران بیماری و مرگ پروین"

پروین اعتصامی ، پس از کسب افتخارات فراوان و درست در زمانی که برادرش – ابوالفتح اعتصامی -  دیوانش را برای چاپ دوم آن حاضر می کرد ، ناگهان در روز سوم فروردین 1320 بستری شد پزشک معالج او ، بیماری اش را حصبه تشخیص داده بود ، اما در مداوای او کوتاهی کرد و متاسفانه زمان درمان او گذشت و شبی حال او بسیار بد شد و در بستر مرگ افتاد.

نیمه شب شانزدهم فروردین 1320 پزشک خانوادگی اش را چندین بار به بالین او خواندند و حتی کالسکه آماده ای به در خانه اش فرستادند ، ولی او نیامد و …. پروین در آغوش مادرش چشم از جهان فروبست .

پیکر پاک او را در آرامگاه خانوادگی اش در شهر قم و کنار مزار پدرش در جوار خانم حضرت معصومه (س) به خاک سپردند . پس از مرگش قطعه شعری از او یافتند که معلوم نیست در چه زمانی برای سنگ مزار خود سروده بود . این قطعه را بر سنگ مزارش نقش کردند ، آنچنانکه یاد و خاطره اش در دل مردم نقش بسته است . گزیده ای از این شعر در ذیل آمده است :

این که خاک سیهش بالین است اختر چرخ ادب پروین است

گرچه جز تلخی از ایام ندید         هر چه خواهی سخنش شیرین است

صاحب آن همه گفتار امروز          سائل فاتحه و یاسین است

آدمی هرچه توانگر باشد  چون بدین نقطه رسد مسکین است





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 23 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع
قابل توجه اولیا ودانش آموزان عزیز دبستان


برای دانلود دفترچه نوروزی پایه های مختلف تحصیلی ابتدایی، بر روی لینک های زیر کلیک نمایید .

دفترچه نوروزی پایه دوم 

دفترچه نوروزی پایه سوم

دفترچه نوروزی پایه چهارم

دفترچه نوروزی پایه پنجم

دفترچه نوروزی پایه ششم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 23 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع
دانش آموزان «بهاره عزیزی وحدیث محمودی » در طرح ملی داناب مقطع متوسطه عمومی درسطح استان برگزیده شده اند.این موفقیت را به آن ها وخانواده ی محترمشان تبریک می گوییم.به امید موفقیت وسرافرازی آن ها در تمام مراحل زندگی



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع
مطالعه به سبکی دیگر!
  کد مطلب : 6543  

مشاهده نسخه ویژه چاپ از "مطالعه به سبکی دیگر!"


قابل توجه دانش آموزان عزیز


اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش های علمی شیوه هایی را توصیه می کنند.  



 

اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش های علمی شیوه هایی را توصیه می کنند.

 


مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسش های مربوط به شیوه های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:

  


اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" ( که مخفف آن در زبان لاتین، " Preview " مرور اجمالی، " Question " سوال، " Read " خواندن، "Self recitation" تلقین و تکرار " Test" آزمون است) آشنا می شوید.

  


▪ مرحله P (مرور اجمالی):

  


در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد.

  


مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

  


▪ مرحله Q (پرسش کردن):

  


عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: " مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟ "

 


▪ مرحله R (خواندن):

 


در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست ۱۰ الی ۱۵ درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت برندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

 


▪ مرحله S (تلقین و تکرار):

 


پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

 


▪ مرحله T (آزمون):

 


پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.

 


پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.


بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

   
  

 

 

منبع : www.aftabir.com - آفتاب

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 22 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع
  کد مطلب : 6546  

مشاهده نسخه ویژه چاپ از "ضرورت اصلاح آموزش و مراکز تحصیلی"










مبحث آموزش و پرورش از مهمترین مسائلی است که سطح علمی و پیشرفت کشورها را در جهان تعیین می کند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست لذا توجه و عدم توجه به این مقوله می تواند موقعیت هر کشوری را در جهان مورد تاثیر قرار دهد. آیا بررسی و حل مشکلات موجود در این بخش تاکنون در کشور ما بطور صد در صد جدی مورد کنکاش قرار گرفته است و اگرنه براستی چرا به این امر مهم که ریشه بسیاری دیگر از مسائل و مشکلات کشور متاثر از این مورد است مورد رسیدگی ویژه قرار نمی گیرد.

 


برای تحقق این امر نیازمند پتانسیل قوی هستیم که اصلاح بنیادین سیستم آموزشی که شامل سه بخش اساتید روش و مراکز تحصیلی است را در بر گیرد. البته بحث در این مقوله بسیار گسترده است که در این مجال فرصت کافی برای اشاره به همه آنها نیست اما به بعضی از آنها لازم است اشاره ای بنمائیم .

  


در یک مقایسه سطح مراکز آموزشی ما نسبت به گذشته در می یابیم که اگر چه در بحث کمیت پیشرفت هایی حاصل شده ولی متاسفانه در کیفیت که منشا اثر است شاید در برخی موارد حرکت ارتجاعی هم داشته ایم . در مبحث آموزش علمی رابطه کمیت و کیفیت باید بسیار دقیق و کارشناسانه باشد که نتیجه مثبت حاصل شود. افزایش مراکز علمی بطور قطع با توجه به جامعه رو به رشد ما لازم است ولی اگر این رابطه نا هماهنگ باشد و فقط مشغول ایجاد مراکز متعدد با اسامی مختلف و به ظاهر شیک و مدرن باشیم و در آن اماکن زیبا اساتید مجربی که بتوانند به عنوان سرچشمه جوشان علمی عطش یادگیری دانش آموزان و دانشجویان را خاموش نماید نداشته باشیم ; ایجاد آن امکانات قطعا کاری بیهوده و عبث بوده است و در مقابل اگر اساتیدی مجرب و کارآمد داشته باشیم و فضای مناسبی برای فعالیت آنها نداشته باشیم بازهم در کار ما لطمه وارد خواهد آمد. ولی در مورد اول این زیان و خسران به مراتب بالاتر و ملموس تر است .

  


همانطور که مشهور است در یونان قدیم باغی وجود داشته به نام « آکادمی » که فیلسوف معروف یعنی « افلاطون » در آنجا تدریس می کرد و به قدری آن مرد بزرگ توانست در آنجا تاثیر علمی بوجود آورد که پس از او نیز شاگردانش به مدت هزار سال در آن محل به بحث و درس و تدریس مشغول بودند و هم اکنون نیز بسیاری از مراکز علمی دنیای غرب به همین نام شناخته می شوند و در ایران قدیم خود ما هم کم نبوده اند بزرگانی چون ابن سیناها رازی ها و ابوریحان ها که با امکانات ابتدایی و در زیر نور شمع و چراغ پیه سوز آثار علمی ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته اند که پایه بسیاری از علوم امروز جهان است .

  


پس می توانیم به این نتیجه برسیم که محور اصلی این تحول باید در ایجاد مراکز تربیت معلم و اساتید در مقاطع مختلف باشد که باید سرلوحه امر قرار گیرد. البته ناگفته پیداست که بحمدالله در کشور معلمین و اساتید لایق بسیاری وجود دارند ولی با روند رو به رشدی که به حول و قوه الهی حاکم شده و لزوم کم نمودن فاصله علمی کشور با جهان ; می طلبد که در این بخش سرمایه گذاری جدی و هنگفتی شود و همانطور که توقع به حق بر این است که معلمین و اساتید باید از نظر مالی و رفاهی جزو افراد مرفه جامعه باشند که به دور از دغدغه های مادی و با فکری باز به وظیفه خطیر خود مشغول باشند. توقع به حق نیز بر این است که ایشان از نظر علمی ـ فرهنگی و تربیتی جزو افراد نخبه فعال سالم تحول گرا و مبتکر در امور آموزش نوین باشند که بتوانند زمینه تحول علمی و در نهایت پیشرفت کشور را فراهم آورند.

 


متاسفانه نوعی رکود و درجازدن در سیستم آموزشی ما حاکم است بطوریکه دانش آموز با کیف و لوازم به مدرسه وارد شده و در روی صندلی و پشت میزهای اغلب نامناسب سنتی و در کلاس های معمولا غیر استاندارد و بعضا در محل های نامناسب برای تحصیل از نظر بافت و ازدحام شهری حضور پیدا می کند و بازمی گردد و از روش ها و ابزارهای علمی که در دنیای جدید مرسوم گردیده خبری نیست تحصیل برای کودکان و جوانان باید با آمیزه های دیگر مثل تفریح و ورزش و شادمانی که با حال و هوای جوانی دمساز است ادغام شود و این کار می تواند سختی درس خواندن را در آنان کاهش دهد و از تنفر دانش آموزان نسبت به مدرسه و آرزوی تعطیلی آن بکاهد.

 


بطور مثال در طول هفته یک یا دو زنگ شادی و تفریح سالم با استفاده از هنرمندان در رشته های مختلف و ایجاد سفرهای تفریحی و علمی کوهنوردی و غیره البته با استفاده از تیم های متشکل از عوامل متخصص جهت ایجاد ایمنی لازم و همچنین بهینه سازی این نوع برنامه ها در طول ماه بصورت متنوع و حساب شده استفاده نماییم و از بسیاری از انحرافات که در کمین جوانان است ; با این روشها ; مبارزه کنیم .

 


متاسفانه ما از این روش های ساده بی بهره ایم و حتی در برخی مدارس به عینه دیده می شود که بخاطر کوچک بودن حیاط مدرسه و تنگ بودن راهرو ; بچه ها که سرشار از انرژی هستند حتی از دویدن منع می شوند و اولیا مدارس بخاطر آسایش از برخی مخاطرات اجازه دویدن و بازی را نمی دهند و مثلا وقتی برف باریده در زنگ تفریح اجازه ورود به حیاط را نمی دهند و باید در کلاس بمانند. اینها شاید به نظر برخی نکات کوچک و بی اهمیت شمرده شوند ولی بر عکس بسیار مهم اند و می بایست مسئولین در جهت رفع نقص از مدارس و با تذکر بخشنامه ای مانع از جلوگیری از بازی بچه ها شوند. افزایش وزن و دلمردگی بسیاری از بچه های امروزی موید این واقعیت است که سیستم تحصیلی ما در زندگی ماشینی که مضاعف بر علت شده سلامتی نونهالان را به مخاطره انداخته است باید به این واقعیت معروف توجه داشت که روح و عقل سالم در بدن سالم است .

 


یکی دیگر از مواردی که لازم است به آن اشاره کنیم بالا کشیدن بیش از حد سطح دروس و عمده نمودن ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه است . مراکز آموزشی می بایست آنقدر متنوع باشند که برای هر نوع استعداد با توانایی آنها ;زمینه رشد مهیا باشد و ایجاد رقابت برای ورود به یک نوع از مدارس موجب شده تا خانواده ها با صرف هزینه های بسیار حتی در زمان تعطیلی مدارس بچه ها را مجبور کنند که به چند کلاس بروند و از طرفی در طراحی سئوالات آزمون تیزهوشان و نمونه باید دقت و نظارت بیشتری شود. در برخی سئوالات هیچ رابطه ای با آزمون هوش و بار علمی دیده نمیشود که بعضا موجب سرخوردگی حتی بچه های با استعداد گردیده است که جا دارد مسئولین امر نسبت به آن توجه نشان دهند.

 


در پایان امیدوارم که طرح این مسایل مورد توجه و مفید فایده واقع گردد و مسئولین امر نسبت به حل مشکلات این بخش توجه ویژه ای نمایند تا شاهد تحول بیش از پیش کشور عزیزمان باشیم . انشاالله

 

 

منبع : www.aftabir.com - آفتاب

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

در تاریخ 21/12/91جلسه ی هم اندیشی  سال سوم نهایی با حضور جناب آقای کریمی مدیریت  آموزش و پرورش ،آقای غفوری معاون آموزشی اداره،آقای  کمانگر مسئول متوسطه عمومی  ،اولیا ودانش آموزان در نماز خانه ی دبیرستان فرهنگ  برگزار گردید.اهم مسایل مطرح شده :

1.خیر مقدم به اعضای حاضر در جلسه توسط مدیر مجتمع.

2.سخن رانی آقای کرمی  در خصوص اهمیت سال سوم نهایی ،تشویق دانش آموزان  به کسب فضایل علمی و اخلاقی واین که خواستن توانستن است ،اطلاع رسانی در خصوص  تشکیل مجمع خیرین آموزشی و تاکید براین  امر که نتایج زحمات دوازده ساله ی دانش اآموزان امسال در امتحانات نهایی  مشخص خواهدشد،پس لازم است اولیاوعوامل اجرایی دست در ست هم دهند تا فضایی مناسب برای دانش اموزان فراهم شود و دانش اموزان با فراغ بال درس هایشان را بخوانند.

در ادامه آقای غفوری نیز نکات ارزنده ای در خصوص اهمیت  ونقش نمرات نهایی دانش اموزان درکنکور سراسری بیان فرمودند  وگفتند که دانش آموزان باید اهداف خود را مشخص کنند،چون اگر هدف مشخص باشد راه دانش اموز  هم مشخص است و می توانند با برنامه ریزی به اهداف خود برسند.وی خاطر نشان کردکه  با همکاری اولیا کلاس های تقویتی با رویکرد کنکوری  در برنامه های آتی آموزش و پرورش خواهد بود.

آقای کرمی وآقای کمانگر نیز با حضور در کلاس سوم انسانی  در خصوص اهمیت رشته ی انسانی  مزالب مفید و ارزنده ای را بیان فرمودند.

در پایان اولیا و دانش آموزان مراتب تقدیر و تشکر خود را از مدیریت محترم اداره و همکارانش  ابه خاطر تشکیل جلسه  ابراز نمودند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

در این عکس شریان‌های قرمز و وریدهای کلفت بنفش را می‌بینیم. این عکس را عکاسی به نام رابرت لودلو Robert Ludlow در طی جراجی مغز یک بیمار مبتلا به تشنج گرفته است. در طی این جراجی، جراحان الکترودهایی در مغز بیمار برای تشخیص نواحی از مغز که مسئول تولید امواج الکتریکی ایجادکننده تشنج بود، کار گذاشتند. در جراحی بعدی این نواحی برداشته شدند، تا بیمار کاملا درمان شود.









نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 19 اسفند 1391 :: نویسنده : مدیر مجتمع

جهت استفاده همکاران و دانش آموزان عزیز


در مدل سازی زیر شما می توانید قورباغه ای را تشریح کنید!

tashrih-gorbage 0 0





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

قابل توجه دانش آموزان علوم انسانی

تست های درس ادبیات اختصاصی علوم انسانی در سالهای اخیر، هرچه بیشتر به سمت مفهومی شدن پیش میروند، از حالت حفظی سابق خارج میشوند.

 برای مثال در کنکور 87، 5 سؤال درس ادبیات اختصاصی در مورد قرابت معنایی بود و در سال 88، 7 سؤال بدین گونه طرح شد و به نظر میرسد طراحان کنکور امسال نیز این روند را ادامه دهند.
 
به این ترتیب، حفظ کردن آرایه ها و واژگان کتاب به تنهایی برای کسب یک نتیجه مطلوب کافی نیستند (البته این مهارتها بسیار بسیار ضروری و حیاتی هستند) بلکه هر داوطلب باید ابیات و عبارات کتاب را حلّاجی کند و مفهوم و مقصود اصلی آن را دریابد. شاید به همین دلیل باشد که برخی از اساتید و متخصصان درس ادبیات اختصاصی میگویند که داوطلبان باید به نوعی «اجتهاد ادبی» دست یابند.
 
یعنی باید بین آنچه که خوانده اند و آنچه که احتمالاً تاکنون نخوانده اند، رابطه مفهومی برقرار کنند. به دست آوردن این توانایی جز با تمرین و تکرار  و کمک گرفتن از دبیران محترم این درس ممکن نیست.

نکته بعدی که دانستن آن در این درس به شما کمک خواهد کرد آن است که، بخش های تاریخ ادبیات جهان، کتاب های تارخ ادبیات ایران و جهان 1 و 2 نسبت به حجم اندکی که دارند، سؤالات قابل توجهی را به خود اختصاص میدهند؛ ولی اکثر داوطلبان از مطالعه این بخش غافل میشوند. به نظر ما داوطلبان عزیز میتوانند با صرف زمانی اندک، به راحتی به 4 تا 5 پرسشی که ا ز این بخش مطرح میشود، پاسخ گویند.
مؤلفین گروه انسانی: حسین خواجه محمودآباد –
سپهر حسن خان پور- ماجده محمدی
روش مطالعه ادبیات اختصاصی درسهای 18 تا 26
کتاب آرایه‌های ادبی:

دروس 18 و 19:
 آرایه جناس، یکی از مهم‌ترین آرایه‌های زبان فارسی است. در این دو درس با جناس و انواع آن آشنا می‌شوید. در میان مثال‌ها و خودآزمایی‌ها به نمونه‌هایی که شامل جناس‌تام هستند بیشتر توجه کنید.
برای یافتن جناس ناقص حرکتی هم باید سعی کنید شعر یا نثر را صحیح بخوانید، در غیر این‌صورت ممکن است به اشتباه بیافتید.
درس 20:
اشتقاق و تکرار، از آرایه‌هایی هستند که معمولاً داوطلبان مشکل چندانی با آن‌ها ندارند. در این درس کافی است فقط به تعریف تصدیردقت کنید.
درس 21:
مراعات نظیر، پیش از هر آرایه دیگری در شعر و نثر فارسی به کار رفته است. شاید همین دلیل است که این آرایه مورد توجه خاص طراحان تست نیز قرار گرفته است. هر چند یافتن این آرایه در میان کلام عموماً ساده است، ولی گاهی به دقت زیادی نیاز دارد که جز با تمرین و ممارست حاصل نمی‌شود.
آرایه تلمیح، یکی از دشواری‌های ادبیات فارسی است چرا که با معلومات سایر دانش‌ها گره می خورد، برای تمرین بیشتر به شاهد نخست و دوم بخش تلمیح و خود‌آزمایی‌های درس مراجعه کنید.
درس 22:
تضمین، آرایه‌ای است که به راحتی خود را در کلام نشان می‌‌دهد. فقط توجه کنید که اگر آرایه‌ای از قرآن یا حدیثی در اثنای سخن آورده شود "اقتباس" یا "درج" نیز خوانده می‌شود.

درس 23:
برای یافتن ایهام و ایهام تناسب لازم است که معانی گوناگون یک واژه را بدانید و این امربرای بیشتر داوطلبان مشکل است، اگر شما هم از این دسته هستید، خوب است بدانید که بیشتر تست‌های مربوط به این آرایه، از مثال‌ها و خود‌آزمایی‌های این درس طرح می‌شوند.

درس 25:
لف و نشرمرتب، معمولاً به سادگی در کلام مشخص می‌شود ولی گاهی اگر به لف و نشر مشوش توجه نکنید حتی سخن را در نمی‌یابید.
روش مطالعه تاریخ ادبیات درس 7 الی آخر
درس هفتم:
 در این درس 4 شاعر معرفی می‌شوند که داوطلبان معمولاً آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. زندگی نامه، القاب، اشعار و ویژگی‌های شعری شاعران بسیار مهم است و باید آن‌ها را به گونه‌ای بیاموزید که در یادآوری مشکلی نداشته باشید.

درس هشتم:
زندگی نامه(محل تولد، جریان تغییر مسیر زندگی، سفر‌ها و محل فوت) و آثار ناصر خسرو اهمیت فراوانی دارند. توجه کنید که ناصر خسرو نخستین گوینده‌ای است که شعر را به خدمت مکتب درآورد و اشعار او، توصیفات کم و خردورزی زیادی دارند. صحبت خراسان لقبی بود که خلیفه اسماعیلی به او داد.

دروس نهم و دهم:
در این دروس شما با 11 کتاب منثور فارسی آشنا می‌شوید که در این میان به نظر می‌رسد ویژگی‌های قابوسنامه و سیاست نامه، تمایز بین تاریخ سیستان و تاریخ بیهقی و تفاوت‌های تفسیر کمبریج و تفسیر سور‌آبادی اهمیت بیشتری داشته باشند.

درس یازدهم:
در مورد انوری دقت داشته باشید که ابتدا خاوری تخلص می‌کرده و شعر مشهور"نامه‌ی اهل خراسان" که دون مایه‌های اجتماعی دارد متعلق به او است. قطعات انوری، پیشگام ابن یمین بوده است.

درس دوازدهم:
جمال الدین عبدالرزاق به شیوه سنایی شعر می‌گفته و ترکیب‌بندی وی در ستایش پیامبر، شهرت یافته است. پسرش، کمال الدین اصفهانی، معروف به خلاق المعانی، هم در شعر آوازه‌ای یافت وسرانجام به دست مغولان کشته شد.

دروس سیزدهم وچهاردهم:
 این دو درس شامل توضیحاتی در مورد 17 کتاب منثور فارسی است. مهم‌ترین کتبی که دارای بیشترین نکات کنکوری هستند عبارتند از: اسرار التوحید، سند باد نامه، کشف الاسرار، المعجم، راحة الصدور، کلیله و دمنه و چهار مقاله نظامی عروضی.

درس پانزدهم:
 تعریف و کاربرد رباعی و ادوارد فیتنر جراله، از مهم‌ترین نکات بخش خیام به شمار می‌روند. در مورد سنایی هم به پیشگامی حدیقه‌ی سنایی و تحولی که غزلیات او در غزل فارسی ایجاد کرد توجه کنید.

درس شانزدهم:
به پنج گنج نظامی توجه کنید. ترتیب سرودن این آثار، موضوعات و تعداد ادبیات هر کدام از نکاتی هستند که باید به خوبی در خاطرمان باشد.

درس هفدهم:
آثار عطار، به ویژه منطق الطیر و مراحل هفت گانه سلوک که در آن آمده است، بارها در تست‌های مختلف مشاهده شده اند. پس لازم است که آن‌ها را به دقت به خاطر بسپارید. زندگی نامه و آثار مولوی هم شهرت فراوانی دارد و داوطلبان علوم انسانی حتماً با آن آشنایی کامل دارند.

درس هجدهم:
احتمالاً در سایر کتب ادبیات خود کم و بیش با زندگی سعدی آشنا شده‌اید. در این درس برخی آثار سعدی ذکر شده‌اند که شاید تا به حال با آن‌ها برخود نکرده باشید. این آثار و موضوع غالب هر یک را یاد بگیرید و به تفاوت گلستان و بوستان که در ذیل عنوان دنیای شعر و فکر سعی آمده است توجه کنید.

- در قسمت دوم این کتاب یعنی تاریخ و ادبیات جهان، با مکاتب اصلی هنر آشنا می‌شوید. به طور کلی آثار هنرمندان مشهور هر مکتب و ویژگی این مکاتب مهم‌ترین نکات این قسمت هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه طراحان سؤال قرار گرفته است.
واژگان و املاء ادبیات ۲
1- «صبوح»: درلغت «شراب بامدادی» و در «سلام او دروقت صباح، مؤمنان را صبوح است.»
به معنی «آنچه باعث سرخوشی و نیروی معنوی فرد میشود»
2- «بکاست»: کم کرد (عمر بکاست: پیر شد)

3- «مگیر»: بازخواست یا مؤاخذه مکن (بر عیب های ما مگیر: ما را بازخواست نکن)
4- «هله»: صوت تنبیه و تحذیر (با «هل» بن مضارع «هشتن و هلیدن» اشتباه نشود)

5- «توتیا»: اکسید ناخالص و طبیعی روی که خاصیت گندزدایی و شفابخشی دارد (با سرمه اشتباه نشود)
6- سیف: شمشیر/ صیف: تابستان/ ضیف: مهمان

7- «کجا»: در «دلیری کجا نام او اشکبوس» به معنی «که» به کار رفته است.
8- «که»: در «زندان خدایگان که و من که؟» به معنی «کجا» به کار رفته است.
 
9-  برآویخت: گلاویز شد/ برآهیخت: برکشید، بالا برد
10-  گران: سنگین (برآهیخت رهام گرز گران)

11-  با: به (تهمتن برآشفت و با توس گفت)
12-  باز: به سوی، به (هماوردت آمد، مشو بازِ جای)

13-  پرخاشجوی: جنگجو
14-  پیکان: نوک تیز/ سوفار: ته تیز/ شست: زهگیر

15-  خدنگ: درختی که از چوبش تیر می ساختند/ خلنگ: نوعی گیاه، علف جارو
16-  دِه: بزن (قضا گفت گیرو قدر گفت دِه)

17-  امل: آرزو (جمع آن: آمال)/ عمل: کار (جمع آن: اعمال)/ الم: درد (جمع آن: آلام)
18-  «که»: در «که بر کینه اول که بندد کمر» به معنی «تا» و «چه کسی» پیوندساز و ضمیر پرسشی هستند و در «باغ بی برگی که میگوید که زیبا نیست» برعکس.

19-  دستوری: اجازه (از او خواست دستوری اما ندید)
20-  حرب: در لغت به معنی جنگ است و در «زهم رد نمودند هفتاد حرب» آلت جنگ مانند شمشیر و خنجر و نیزه و ...

21-  بینداخت: زد، فرودآورد (بینداخت شمشیر را شاه دین)
22-  بینداخت: پرت کرد (چون صورت شد که مرده است، بینداخت)

23- دغل: کژی، نیرنگ
24-  نمایشنامه: piece / فیلمنامه: scen ario

25-  مردم: انسان (تا مردم زنده باشد او را از قوت چاره نیست)
26-  سبک: به سرعت (دهنش سوخت؛ سبک برآورد)

27-  تیز: به سرعت (بشد تیز رهام با خود و گبر)
28-  صحیح: درست و حسابی (کباب غاز صحیحی بدهد)

29-  جل: پوشش/ آسمانجل: کسی که پوشش او آسمان است، کنایه از فقیر و بی خانمان
30-  اصله: پاداش و انعام/ ارحام: جمع رحِم، خویشاوندان/ صله ارحام: نیکی به خویشان

31-  قلیان: وسیله کشیدن تنباکو/ غلیان: جوش، جوشش
32- ترقیدن: پیشرفت کردن/ واترقیدن: پسرفت کردن

33-  بادی :در لغت اسم فاعل بدأ و به معنی آغازگر است ولی در «در بادی امر» به معنی آغاز.
34-  خفایا: جمع خفیه (نقاط پنهان)/ وجنات: جمع و جنه (رخسار، چهره)

35-  جبهه: پیشانی (جبهه شاعر را بوسیده)
36-  بذله: لطیفه/ بذل: بخشش

37-  هضم: گواریدن، گوارش (هاضم: گوارنده)/ حزم: دوراندیشی (حازم: درواندیش)/ حزن: غم
38-  تحلیل: حل کردن/ تجلیل: بزرگداشت

39-  پتیاره: زشت، مهیب/ عفریت: شیطان
40-  زجر: شکنجه و عذاب/ رجز: خودستایی (در «رجز بخوان» یعنی «مسخره کن»)/ جرز: دیوار/ حرز: دعا، تعویذ، بازو بند

41-  زرع: کشت و کشاورزی/ ذرع: واحد طول
42-  لاور: پیشوا/ لابه: التماس

43- خوشه چین: کسی که از ته مانده محصول مزرعه دیگران استفاده کند، کنایه از تهی دست و نیازمند
(ثواب باشد ای دارای خرمن      اگر رحمی کنی بر خوشه چینی)
44-  علامت: علم مخصوص محرم (علامت، دیگر به خیابان اصلی پیچیده بود و ....)

45-  مال: حیوان بارکش (نه جان دلم، با مال میرویم)/ راه مالرو: مسیر و جاده عبور چارپایان
46-  فکری: در حال فکرکردن (فکری است)

47-  افگار: خسته، مجروح، آزرده/ افکار: اندیشه ها
48-  ضحا: روشنایی، چاشتگاه/ جهر: بلندکردن صدا

49-  الغا: لغوکردن/ القا: آموختن/ لقا: دیدار، چهره
50-  درحال: فوراً (درحال، شلاق چرمی را با شدت به صورتم زد) / (دفع مضرت عامل بفرمود درحال)، عامل به معنی حاکم، والی و کارگزار است.

51-  غیظ: خشم/ فیض: بخشش/ فیّاض: بسیار بخشنده و جوانمرد
52-  ایار: از سکه های رومی / عیار: محک، ابزار سنجش/ عیّار: راهزن، جوانمرد

53-  تموز: از ماه های رومی / توز: نام شهر/ یوز: حیوان شکاری
54-  تلکه: پولی که مکرر از کسی گیرند/ دبکه: پای کوبی و جشن ملی

55-  بکش: خاموش کن (چراغ را دراصلاح کردن بکش)
56-  شرطه: موافق (ای باد شرطه برخیز)

57-  به جای: در حق (نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا)
58-  رند: در لغت مردم لاابالی و بی سر و پا را گویند و در شعر حافظ، عاشق و عارف و ... (ساقی بده بشارت رندان پارسا را)

59-  به خود: به اختیار خویش (حافظ به خود بنوشید این خرقه می آلود)
60-  اَبدال: مردان نیک، صالحان (عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی) / اِبدال: تبدیل کردن

61-  تاس: تشت و ظرف مسی / طاس: مهره و آویز زینتی
62-  بنان: انگشت/ بنات: دختران/ نبات: روییدنی

63-  ودود: بسیار مهربان و دوست دارنده
64-  مینا: شیشه و آبگینه/ مینو: بهشت

65-  مجرد: انتزاعی، غیرمادی (ترکیب ریاضیوار، مجرد، ...)
66-  اصطلاحات معماری: رواق، مقرنس، قاب بندی، طرّه، شمسه، زاویه و ....

67-  عروج: بالارفتن/ معراج: وسیله بالارفتن
68-  بوته: رستنی، گلوگیاه (این بوته ها و خطها و اسلیمی ها که در هم می پیچند)

69-  بوته: ظرفی که طلا و نقره را در آن می گذارند (جان ما در بوته سودا نهاد)
70-  طلسم: واژه ای اصیلاً یونانی، نقش ها و دعاهایی که با آن کاری خارق العاده انجام دهند

71-  شوخ: شاداب و سرزنده (این رنگ شوختر)
72-  مبین: آشکار / مبیّن: بیانگر

73-  ارتجالاً: بداهه گویی، بیدرنگ، بدون اندیشه گفتن یا نوشتن / مخذول: خوار / بدسگال: بداندیش/ عنود: ستیزه کار
74-  قضا: سرنوشت/ غزا: جنگ

75-  خطابه: سخنرانی (جمع نیست)
76-  رادار: ابزار گرفتن امواج (از سر واژه های انگلیسی درست شده است)

77-  اساطیر: جمع اسطوره، داستانهای خدایان و پهلوانان کهن (اصل واژه، یونانی است)
78-  خدا: امیر، سرور و ... (هیچ خدایی را ندیده بودم)

79-  خدایگان: سلطان (زندان خدایگان که و من که)
80-  قراضه: خرده هرچیز که هنگام قیچی کردن یا تراشیدن بر زمین ریزد/ مقراض: قیچی

81-  رقعه: نامه / طومار: نامه یا نوشته ای بلند
82-  طبع: چاپ / انطباعات: اداره نگارش / دارالطباعه: چاپخانه/ مطبوعات: چاپ شده ها

83-  مأثر: جمع ماثره، اعمال و آثار نیکی که ازکسی به جا ماند، باقیات صالحات
84-  شاطر: نگهبان، چالاک، مورداعتماد

85-  زلّت: لغزش و گناه / ذلّت: خواری
86-  کلّه: خیمه زربفت، پشه بند

87-  مگر: اتفاقاً (در زنبیل این پسر منعم، مگر پارهای حلوا بود)
88-  خم: ظرف بزرگ برای آب و شراب/ خمستان: جایی که خم زیاد باشد

89-  خلیل الله: حضرت ابراهیم / روح الله: حضرت عیسی / سهیم الله: حضرت موسی
90-  بدیهه گویی: حاضر جوابی ادبی

91-  نکهت: بوی خوش/ نکت: جمع نکته/ نکبت: بدبختی/ مکنت: دارایی و ثروت
92-  نیستان: نیزار / نیستان: از ماه های رومی

93-  اِلف: انس، الفت/ رجا: امید
94-  بالیده: بلند و نامرتب/ شوخگن: چرکآلود و کثیف (از زندان، موی بالیده و جامهی شوخگن و ...)

95-  واژههای نمادین:
الف: هما: خوشبینی (علی ای همای رحمت    تو چه آیتی خدا را)
ب: درفش کاویان: پیروزی (به هر جانب که روی آری درفش کاویان بینی)

96-  ممالها: مزیح، سلیح، اسلیمی، هلیم، مهمیز
97-  جمع الجمع ها: رسومات، نذورات، بقولات و ...
98-  معرّب ها: قیس (کیش)، تستر (شوشتر) و ...
99-  جمع ها: مصاف (مصف)، مظالم (مظلم یا مظلمه)، صلوات (صلات)، هیاکل (هیکل) و ....
علی بداغی/
روش مطالعه درس اد‌بیات اختصاصی
قبل از هر چیز برای مطالعه‌ د‌رس اد‌بیات اختصاصی، ذکر موارد‌ زیر را ضرورری می‌د‌انم که عبارتند‌ از:
1) مطابق آمار و اطلاعات تنها 20‌د‌رصد‌ از د‌اوطلبان مشغول به تحصیل د‌ر د‌وره‌ی پیش‌د‌انشگاهی د‌ر آزمون سراسری همان سال پذیرفته می‌شوند‌!! و جالب این‌که، این افراد‌ کسانی هستند‌ که از تابستان، قبل از شروع پیش‌د‌انشگاهی فعالیت جد‌ی و مطالعه‌ی خود‌ را آغاز می‌کنند‌. بنابر‌این شروع د‌رس‌خواند‌ن جهت آماد‌ه‌شد‌ن، باید‌ از تابستان آغاز شود‌.

2) جهت استفاد‌ه‌ی مطلوب از زمان و شیوه‌های مطالعه‌ی صحیح باید‌ با برنامه‌ریزی د‌قیق و مشاوره‌ی د‌رست گام برد‌اشت، تا بتوانند‌ به تناسب برنامه‌ی ارائه‌شد‌ه به کتاب‌ها و جزوات کمک‌آموزشی همراه با تست مراجعه کنید‌ و بهره‌مند‌ گرد‌ید‌.

3) بد‌ون ترد‌ید‌، بر اساس تجربیات به‌د‌ست آمد‌ه، بهترین منبع برای تست‌زد‌ن، سؤالات آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته یا تست‌های شبیه‌ساز  و هم‌سطح کنکور می‌باشد‌. (همراه با پاسخ تشریحی آن‌‌ها، به‌خصوص کتاب‌های: آرایه‌ی اد‌بی- د‌ستور زبان فارسی و عروض و قافیه)

4) برای تست‌زد‌ن باید‌ زمان پیشنهاد‌ی آزمون سراسری را رعایت کنید‌ تا بر سرعت عمل شما بیفزاید‌. لازم به ذکر است که تحلیل تست‌ها از زد‌ن آن‌ها مهم‌تر است، زیرا اگر بر مطالب، مفاهیم و نکات تست‌ها تسلط پید‌ا کنید‌، قطعاً نکات مهم د‌روس را  نیز مرور خواهید‌ کرد‌. (تحلیل تست‌ یعنی این‌که  اگر از شما یکی از آثارقیصر امین‌پور را خواسته باشند‌، علاوه‌بر تشخیص گزینه‌ی صحیح، خالق آثار گزینه‌ی صحیح، خالق آثار گزینه‌های د‌یگر را نیز مشخص کنید‌.)

5) د‌ر کنار زحمات و فعالیت‌های جد‌ی خود‌ از لطف و عنایت خد‌اوند‌ غافل و نا‌امید‌ نباشید‌. به قول سعد‌ی: (علیه‌الرحمه)
جای نرسد‌ کس به توانایی خویش
الّا تو چراغ رحمتش د‌اری پیش
اد‌بیات اختصاصی د‌ر آزمون سراسری د‌ر قالب 30 تست به تفکیک از کتاب‌های:
1- آرایه‌های اد‌بی
2- عروض و قافیه 
3- متون نظم و نثر   
4- تاریخ اد‌بیات (1) و (2) و مبحث د‌ستور تاریخی از زبان فارسی (3) طرحی می‌شود‌. د‌ر این مقاله‌‌ی چکید‌ه، سعی ما بر آن است تا شما د‌انش‌آموزان عزیز را با نحوه‌ی مطالعه‌ی بهتر این کتب د‌رسی آشنا گرد‌انیم.

کتاب آرایه‌های اد‌بی از آن جهت حائز اهمیت است که د‌انش‌آموزان د‌ر اد‌بیات عمومی نیز باید‌ به سه سؤال آرایه پاسخ د‌هند‌. این د‌رس مانند‌ د‌ستور زبان فارسی و عروض و قافیه، حفظ‌کرد‌نی نیست. بنابر‌این ابتد‌ا باید‌ این کتاب و مطالب مهم آن‌ را یاد‌ گرفت. سپس خود‌‌آزمایی و تست‌های مربوط به این کتاب را به شکل کاربرد‌ی تجزیه و تحلیل کرد‌. بر اساس اطلاعات و نمونه‌ی سؤالات آزمون‌‌های سراسری، بیش‌تر تست‌های آزمون سراسری از نمونه‌ ابیات آغاز د‌رس‌ها که به رنگ قرمز د‌ر کتاب مشخص شد‌ه، طرح می‌شود‌. بنابر‌این به ابیات و توضیحات آن‌‌ها د‌قت کافی شود‌.

کتاب عروض و قافیه شامل سه بخش است:
1- قافیه  
2- عروض
3- نقد‌ اد‌بی

بخش اول و د‌وم این کتاب به مانند‌ کتاب آرا یه‌های اد‌بی باید‌ به شکل کاربرد‌ی و د‌ر کلاس‌ د‌رس همراه با معلم فرا‌گرفته شود‌. به عقید‌ه‌ی من، این د‌و بخش از کتاب، به‌رغم کسانی‌که معتقد‌ند‌ اوزان عروضی باید‌ حفظ شوند‌، حفظ‌کرد‌نی نیست، بلکه با آموزش اوزان عروضی و زحافات آن‌ها، نحوه‌ی تست‌زد‌ن نیز به د‌انش‌آموزان آموخته شود‌.

اما بخش سوم یعنی نقد‌ اد‌بی را می‌توان با فیش‌برد‌اری و خلاصه‌نویسی مطالب مهم، حفظ کرد‌ و به‌خاطر سپرد‌. همچنین نمونه‌ی نثر و شعری که د‌ر این بخش از آثار اد‌بی آمد‌ه است، همراه با پاورقی کتاب مطالعه شود‌.

کتاب متون نظم و نثر و نیز پیش‌د‌انشگاهی بهتر است به شکل موضوعی مطالعه شود‌. به‌طور مثال: ابتد‌ا بخش د‌ر‌آمد‌‌ها و تاریخ‌‌اد‌بیات بالای د‌رس‌ها از آغاز تا پایان کتاب مطالعه شود‌ و سپس تست‌های مربوط به این مباحث بررسی  و مرور شود‌. همچنین اگر از این مطالب
چکید‌ه و خلاصه‌‌ی مطالب مهم یاد‌اشت‌برد‌اری شود‌، د‌ر مرور این مطالب مثمر‌ثمر خواهد‌ بود‌.

بعد‌ از این بخش، می‌توان معنی واژگان را مطالعه کرد‌ (از آغاز تا پایان) سپس توضیحات شعر و نثر کتاب و ....

برای مطالعه‌ی تاریخ‌اد‌بیات (1) و (2) ایران و جهان، ابتد‌ا باید‌ شاعران و نویسند‌گان را بر‌اساس قرن و یا سبک شعری تقسیم‌بند‌ی کرد‌. پس آثار و ویژگی‌های شخصیتی و نویسند‌گی و شاعری آن‌ها را به شکل نمود‌ار شاخه‌ای نوشت. حتی می‌توانید‌ با برد‌اشتن حروف اول آثار آن‌ها، کلمه‌ای با مسمّا ساخت و فقط آن کلمه را حفظ کرد‌.

به‌طور مثال:

1) خمسه‌ی نظامی: ملخ‌ها (م: مخزن‌الاسرار، ل: لیلی و مجنون، خ: خسرو و شیرین، ه: هفت پیکر، ا: اسکند‌ر‌نامه)

2) آثار عطار: ماتمّ (م: منطق‌الطیر، ا: الهی‌نامه، ت: تذکرة‌الاولیاء، م: مختار‌نامه، مًّ: مصیبت‌نامه)
والی آخر.

بنابر‌این بهترین شیوه برای یاد‌‌گیری تاریخ‌اد‌بیات، فیش‌برد‌اری از مطالب مهم، ساخت کلمه یا د‌استان برای حفظ آثار شاعران و نویسند‌گان و مرور بسیار  این مطالب می‌باشد‌. د‌ر پایان لازم است که توصیه‌ی مؤکد‌ بر این د‌اشته باشیم که د‌ر آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید‌ تا بتوانید‌ ارزیابی د‌قیق‌تری از عملکرد‌ و پیشرفت خود‌ د‌ر هر د‌رس، به‌عمل آورید‌ و نقاط ضعف خود‌ را  بر‌طرف کنید‌.
بد‌یهی است مراجعه به کتب د‌رسی، جزوات، خلاصه‌‌ی د‌روس و کلید‌ی منابعی که د‌ر طول سال مطالعه کرد‌ه‌اید‌، لازم است. این مراجعه‌ی مجد‌د‌ به شما کمک می‌کند‌ که مطالعات قبلی شما تکمیل شود‌.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد متحرک کردن عنوان وب